piątek, 16 września 2011

LEGENDARNE MASZYNY


Od początku XX wieku motocykle europejskie wiodą prym, z niemieckim BMW dostępnymi we wszystkich kolorach byleby tylko były to czarny,włoskim Guzzim i wszystkim,co angielski przemysł produkuje w tym zakresie.

Wśród nich królują marki: Triumph Boneville 650-dwucylindrowa maszyna z 1959 roku,czy Norton Commando 750-wspaniały jednoślad,w którym zastosowano czterdziestoletni silnik twin Atlas.Brytyjczycy wiedzą,jak ze starocia zrobić coś nowego! Za kierownicą T100 Boneville wersji 500 cm sześciennych,ucharakteryzowanego na motocykl wermachtu,nieodżałowany Stave McQueen (lub raczej kreowany przez niego filmowy bohater) zasłynął skokiem przez zasieki z drutu kolczastego w filmie Wielka ucieczka.W porównaniu z tymi maszynami o zdecydowanym charakterze,BMW broni się twardo gamą motocykli z dwucylindrowymi silnikami typu bokser, używanych  m.in. przez żandarmerię: R50, R60 i przede wszystkim R69S-szybki motocykl o dużej mocy (osiągający,przy maksymalnej prędkości obrotowej,prędkość 180 km/h), produkowany do 1969 roku.Amerykańska firma Harley-Davidson produkuje swój pierwszy motocykl z silnikiem jednocylindrowym na początku XX wieku.
Trzeba było zaczekać do 1939 r. na słynnego twina V "Knucklehead", poprzednika maszyn górnozaworowych, sfilmowanych przez Henry'ego Fondę i Denisa Hoppera w filmie Easy Rider i opeiwanych przez BB w piosence "Je n'ai besion de personne...".Głęboko przywiązani do motocykli Włosi nie pozostali w tyle.
W latach 50. XX wieku Motto Guzzi, firma powstała w 1921 r.,wprowadza na rynek pierwszy motocykl z dwucylindrowym silnikiem V,który stał się jej wizytówką.Specjalny silnik V7 z 1967 r. dzięki pojemności skokowej 700 cm sześciennych i dużej niezawodności miał wysoką pozycję w porównaniu z maszynami angielskimi.Inna wiodąca firma wloska,Ducati, do 1974 r. wytwarzała silniki jednocylindrowe,a od początku lat 70. dwucylindrowe silniki V,w tym słynny 750 S.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz